Trygt og enkelt
FAQ
FAQ
Her finner du svar på de vanligste spørsmålene våra kunder har. Hvis du ikke finner svar her ta kontakt med oss.
Garanti & reklamasjon
inky garanterer at de varer du har bestilt er feilfrie ved levering og ikke skader skriveren din. Hvis produktet ikke fungerer etter forutsetningene garanterer inky å bytte ut produktet med et nytt. Er det noe feil med varen, ta kontakt med kundeservice innen du returnerer den. Du har full returrett innen 30 dager fra og med den dag den mottas.
Din garanti på skriveren påvirkes ikke av at du bruker miljø-, erstatnings- eller originalpatron.
Din garanti på skriveren påvirkes ikke av at du bruker miljø-, erstatnings- eller originalpatron.
Hvordan foregår betalingen?
Betaling skjer med faktura via Qliro, betalings-/kreditt-/debetkort via Qliro, eller direktebetaling via Trustly. Du kan også velge å betale via PayPal. Les mer i kjøpsvilkårene om betalingsmåtene du kan velge mellom.
Ved betaling med kort eller PayPal reserveres beløpet på din konto ved tidspunktet for bestilling og din konto debiteres når bestillingen sendes fra oss. Ved direktebetaling via Trustly belastes kontoen din med en gang.
Ved betaling med kort eller PayPal reserveres beløpet på din konto ved tidspunktet for bestilling og din konto debiteres når bestillingen sendes fra oss. Ved direktebetaling via Trustly belastes kontoen din med en gang.
Leveringstid & frakt
Hvis det du har bestilt er på lager, er leveringstiden 3-4 arbeidsdager.
Du betaler 39 kr inkludert moms i frakt gebyr for brev og post pakker til privatpersoner, uansett hvor mye du bestiller. Når du velger andre leveringsmåter, er det frakt gebyret som er oppgitt i kassen der du velger fraktmetoden.
Du betaler 39 kr inkludert moms i frakt gebyr for brev og post pakker til privatpersoner, uansett hvor mye du bestiller. Når du velger andre leveringsmåter, er det frakt gebyret som er oppgitt i kassen der du velger fraktmetoden.
Hvilke ulike patrontyper finnes det?
Originalpatroner
Produseres av originalprodusenten, for eksempel HP, Lexmark, Canon eller Epson.Miljøpatroner
Originalpatroner som gjenbrukes for å bevare miljøet. Tomme patroner samles inn og sendes til en utvalgt fabrikk hvor de rengjøres, gjenfylles og testes for å gi et tilfredsstillende utskriftsresultat. Blekket oppfyller samme kvalitetskrav som originalblekket og miljøpatronen inneholder like mye blekk som en ny originalpatron. Ved at patronen kan gjenbrukes blir den også billigere for kundene enn originalpatroner.En miljøtoner er en originalkassett som gjenbrukes. Toneren oppfyller samme kvalitetskrav som den originale og miljøtoneren er likeverdig med en ny originaltoner.
Erstatningspatroner
Passer like godt i din skriver som originalpatroner men er ikke produsert av originalprodusenten. Blekket oppfyller samme kvalitetskrav som originalblekket og erstatningspatronen inneholder like mye blekk som en ny originalpatron. Den store forskjellen er at erstatningspatroner har en betydelig lavere pris enn originalpatroner.Produsentene av erstatningspatronene og miljøpatronene er sertifisert med ISO 9001 sertifisering.
Hvorfor godkjenner ikke HP-skriveren inkys patroner lengre?
Skriverprodusenten HP slipper av og til oppdateringer til skriverens faste programvare (firmware). Dersom disse installeres kan det føre til at alternative blekkpatroner og tonerkassetter slutter å fungere. Med det regnes blekk og toner av inky sine egne merker.
For å få patronene og tonerkassettene til å fungere igjen må den gamle programvaren installeres på nytt. Dette kalles å nedgradere skriveren. Dette betyr enkelt og greit at du hjelper skriveren med å gå tilbake til programvaren som ble brukt før oppgraderingen.
Gjør slik:
For å kunne installere den gamle programvaren på nytt, må du først laste den ned. Velg riktig lenke her:
HP LaserJet M153-M154
HP LaserJet Pro M180-M181
HP Color LaserJet Pro M254dw
HP LaserJet Pro M254dn / M254nw
HP LaserJet Pro M280-M281
Før du installerer den gamle programvaren, må skriveren konfigureres for å tillate nedgradering. Dette gjør du i skrivermenyen/innstillinger via kontrollpanelet (knapper og display) på selve skriveren. Husk at de forskjellige menyalternativene i skriveren kan variere litt fra modell til modell. Noen modeller har ingen menyer i det hele tatt, og da kan du hoppe over dette trinnet. Ellers kan det for eksempel se slik ut:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Downgrade -> Yes
Når du har satt skriveren til å tillate nedgradering, kan du installere programvaren. Etter at programvaren er installert, anbefaler vi at du stiller inn skriveren slik at den ikke oppdateres automatisk igjen ettersom problemene da vil komme tilbake.
Slik kan skrivermenyene se ut når du velger å ikke ha automatiske oppdateringer:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Updates -> No
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Check Automatically -> Off
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Prompt Before Install -> Always Prompt
Dersom du til tross for disse tipsene ikke får patronen eller tonerkassetten til å fungere, er du velkommen til å kontakte oss. Fortell oss da gjerne hvilken skrivermodell du har, så blir det lettere for oss å hjelpe deg!
For å få patronene og tonerkassettene til å fungere igjen må den gamle programvaren installeres på nytt. Dette kalles å nedgradere skriveren. Dette betyr enkelt og greit at du hjelper skriveren med å gå tilbake til programvaren som ble brukt før oppgraderingen.
Gjør slik:
For å kunne installere den gamle programvaren på nytt, må du først laste den ned. Velg riktig lenke her:
HP LaserJet M153-M154
HP LaserJet Pro M180-M181
HP Color LaserJet Pro M254dw
HP LaserJet Pro M254dn / M254nw
HP LaserJet Pro M280-M281
Før du installerer den gamle programvaren, må skriveren konfigureres for å tillate nedgradering. Dette gjør du i skrivermenyen/innstillinger via kontrollpanelet (knapper og display) på selve skriveren. Husk at de forskjellige menyalternativene i skriveren kan variere litt fra modell til modell. Noen modeller har ingen menyer i det hele tatt, og da kan du hoppe over dette trinnet. Ellers kan det for eksempel se slik ut:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Downgrade -> Yes
Når du har satt skriveren til å tillate nedgradering, kan du installere programvaren. Etter at programvaren er installert, anbefaler vi at du stiller inn skriveren slik at den ikke oppdateres automatisk igjen ettersom problemene da vil komme tilbake.
Slik kan skrivermenyene se ut når du velger å ikke ha automatiske oppdateringer:
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Allow Updates -> No
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Check Automatically -> Off
Setup -> Service -> LaserJet Update -> Manage Updates -> Prompt Before Install -> Always Prompt
Dersom du til tross for disse tipsene ikke får patronen eller tonerkassetten til å fungere, er du velkommen til å kontakte oss. Fortell oss da gjerne hvilken skrivermodell du har, så blir det lettere for oss å hjelpe deg!
Hvorfor skal jeg handle hos inky?
Lave priser på blekkpatroner, enkelt å bestille og rask levering direkte hjem til deg er noen av fordelene med å handle hos inky. Innkjøp av store varepartier og en kostnadseffektiv organisasjon gjør at vi kan tilby fordelaktige priser.
Hva er GDPR?
GDPR (General Data Protection Regulation) er EUs generelle personvernforordning. Formålet med forordningen er å styrke vernet for privatpersoner ved behandling av personopplysninger innen EU. Den ble antatt 27.4.2016 og begynner å gjelde 25.5.2018.
Forordningen har nr. 2016/679. I Sverige erstatter GDPR den tidligere personopplysningsloven.
Forordningen har nr. 2016/679. I Sverige erstatter GDPR den tidligere personopplysningsloven.
Hva innebærer GDPR for deg?
Den generelle tanken bak GDPR er å gi deg som privatperson retten til personopplysningene dine. Hvert foretak som håndterer personopplysninger som direkte eller indirekte kan identifisere deg som individ, skal på en tydelig måte informere deg om hvordan personopplysningene samles inn, hvorfor innsamlingen skjer, hvor de lagres, og hvordan de brukes i foretaket og hos eventuelle forretningspartnere. GDPR gir deg økt rett til å styre over personopplysningene dine. De mest sentrale områdene i denne rettigheten er:
- rett til informasjon
- rett til korrigering av personopplysninger
- rett til å motsette seg profilering
- rett til anonymisering av personopplysninger
- rett til dataportering av personopplysninger
- rett til registerutdrag over personopplysninger
I vår personvernerklæring kan du lese om hvordan vi samler inn og håndterer personopplysningene dine i samsvar med GDPR.
- rett til informasjon
- rett til korrigering av personopplysninger
- rett til å motsette seg profilering
- rett til anonymisering av personopplysninger
- rett til dataportering av personopplysninger
- rett til registerutdrag over personopplysninger
I vår personvernerklæring kan du lese om hvordan vi samler inn og håndterer personopplysningene dine i samsvar med GDPR.
Hvordan håndterer dere retten til tilføyelse i eller korrigering av mine personopplysninger?
Du har rett til å få informasjon fra oss om hvordan vi samler inn og håndterer personopplysningene dine. Vi informerer deg om dette i forbindelse med at du gjennomfører et kjøp hos oss via våre kjøpsvilkår og vår personvernerklæring som du da har tilgang til. Informasjon om vår behandling av personopplysningene dine er dessuten alltid tilgjengelig på vår hjemmeside.
Hvordan håndterer dere retten til tilføyelse i eller korrigering av mine personopplysninger?
Du har alltid rett til å korrigere feilaktige opplysninger og dessuten legge til manglet informasjon om den er relevant i forbindelse med vår håndtering av personopplysningene dine. Du kan selv endre visse av dine opplysninger ved å logge inn på Mine sider på vår hjemmeside.
Du kan også be om endring av opplysningene ved å ta kontakt med vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com.
Du kan også be om endring av opplysningene ved å ta kontakt med vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com.
Hvordan håndterer dere om jeg motsetter meg profilering ved hjelp av mine personopplysninger?
Vi kan komme til å utføre visse analyser basert på dine kundeopplysninger som for eksempel tar sikte på å plassere deg i en type kundekategori eller kundesegment (eksempelvis «kunde som kjøper tonerprodukter»). Den typen analyser gjør vi for å kunne gi deg en personlig tilpasset opplevelse når du besøker vår hjemmeside og relevante tilbud i forskjellige markedsføringskanaler.
Du kan alltid kreve at vi ikke bruker personopplysningene dine til denne typen profilering. Du skal da sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Kontakt vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Du kan alltid kreve at vi ikke bruker personopplysningene dine til denne typen profilering. Du skal da sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Kontakt vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Hvordan håndterer dere retten til anonymisering av mine personopplysninger?
Du har rett til å få personopplysningene dine anonymisert i våre systemer. Du skal da sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Kontakt vår kundeservice på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Når du krever anonymisering av personopplysninger, sletter vi de personopplysninger som direkte eller indirekte kan identifisere deg som individ. Sletting skjer under forutsetning av at det ikke er noe økonomisk eller juridisk mellomværende mellom deg som kunde og iPiccolo, f.eks. ubetalte fakturaer, at det ikke foreligger noen rettslig forpliktelse for iPiccolo til å behandle opplysningene eller noen annen lovpålagt grunn til behandlingen.
Når du krever anonymisering av personopplysninger, sletter vi de personopplysninger som direkte eller indirekte kan identifisere deg som individ. Sletting skjer under forutsetning av at det ikke er noe økonomisk eller juridisk mellomværende mellom deg som kunde og iPiccolo, f.eks. ubetalte fakturaer, at det ikke foreligger noen rettslig forpliktelse for iPiccolo til å behandle opplysningene eller noen annen lovpålagt grunn til behandlingen.
Hvordan håndterer dere min rett til dataportabilitet?
Du har rett til å henvende deg til oss og kreve å få personopplysningene dine overført for bruk på annet hold. Personopplysningene skal da overføres i et strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format. Overføringen kan skje til deg eller direkte til en annen angitt behandlingsansvarlig. Du vil få en slik dataportering utført innen en måned etter vi har tatt imot din anmodning.
Hvis du vil få personopplysningene dine overført, skal du sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Kontakt vår kundetjeneste på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Hvis du vil få personopplysningene dine overført, skal du sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Kontakt vår kundetjeneste på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Hvordan håndterer dere min rett til registerutdrag?
Du har rett til å få ut et registerutdrag over personopplysningene dine én gang per år uten kostnad. Du skal da sende oss en undertegnet skriftlig anmodning. Kontakt vår kundetjeneste på gdpr@ipiccolo.com for å få en blankett for din sak.
Registerutdraget inneholder informasjon om hvilke personopplysninger vi håndterer, hvor disse opplysningene kommer fra, hva som er formålet med behandlingen, og til hvilke mottakere eller kategorier av mottakere som opplysningene kan gis ut til. Vi sender registerutdraget via e-post til din e-postadresse.
Registerutdraget inneholder informasjon om hvilke personopplysninger vi håndterer, hvor disse opplysningene kommer fra, hva som er formålet med behandlingen, og til hvilke mottakere eller kategorier av mottakere som opplysningene kan gis ut til. Vi sender registerutdraget via e-post til din e-postadresse.
Hvor henvender jeg meg hvis jeg har spørsmål om GDPR eller håndteringen av mine personopplysninger?
Du er velkommen til å ta kontakt med vår kundetjeneste på gdpr@ipiccolo.com hvis du har spørsmål som gjelder personopplysningene dine.
Hvor skal jeg henvende meg om det er noe vi ikke kommer overens om i en eventuell tvist?
Ved eventuell tvist henviser vi primært til Forbrukerrådet i Norge Forbrukerrådet er en myndighet som bistår i tvister mellom forbrukere og bedrifter. Du kan kontakte dem her:
Forbrukerrådet:
https://www.forbrukerradet.no
Forbrukerrådet
Postboks 463 Sentrum
0105 Oslo
Du kan også kontakte EU-kommisjonens onlineplattform for alternativ tvistløsning (European Commission Online Dispute Resolution, EU ODR):
https://ec.europa.eu/odr
Forbrukerrådet:
https://www.forbrukerradet.no
Forbrukerrådet
Postboks 463 Sentrum
0105 Oslo
Du kan også kontakte EU-kommisjonens onlineplattform for alternativ tvistløsning (European Commission Online Dispute Resolution, EU ODR):
https://ec.europa.eu/odr